fse.ujep.cz

FAQ ke studiu

Studium – obecné informace

  • Jaké předměty budu studovat?

Předměty jsou vždy předepsané studijním plánem. Studijní plán je k dispozice ve veřejné části systému STAG, případně studijní plány jsou dostupné i na této stránce: https://www.fse.ujep.cz/cs/studium-studijni-programy/

  • Z jakého typu předmětů se studijní plán skládá?

Celkem existují tři typy předmětů.

  • Povinné, které je nutné bezpodmínečně absolvoval.
  • Povinně volitelné, které si studující v rámci možností volí sám. Povinně volitelné předměty jsou organizovány do skupin, v rámci kterých je nutné získat určitý počet kreditů, případně absolvoval určitý počet předmětů. 
  • Volitelné předměty, které si studující volí v rámci studijního plánu dle vlastní preference a zájmu. 

  • Musím absolvovat volitelné předměty?

Ano, volitelné předměty jsou na naší fakultě součástí studijních plánů jednotlivých programů. V rámci bakalářského studia je nutné za celé studium absolvovat volitelné předměty za 12 kreditů. U navazujících studijním programů je to pak 9 kreditů v rámci programu Ekonomika a management veřejného sektoru a 8 kreditů v rámci programu Regionální rozvoj a veřejná správa.

  • Kde obdržím potvrzení o studiu?

Potvrzení vydává studijní oddělení fakulty.

Studující mají také možnost vygenerovat si e-Potvrzení o studiu přímo na svém web portálu IS-STAG tzv.”na klik” , ale pouze jednou za 90 dní.
Server IS-STAG vygeneruje PDF opatřené kvalifikovanou e-pečetí a kvalifikovaným časovým razítkem.

  • Můžete potvrzení o studiu předat rodičům?

Ano, ale pouze po předchozí domluvě se studijním oddělením. 

  • Kde zažádám a vyzvednu průkaz studenta?

Kartu zhotovuje Centrum informatiky UJEP, a to kancelář správy průkazů (tzv. KAS), která zabezpečuje všechny činnosti spojené s průkazem (příjem žádostí, výroba a výdej průkazů, řešení reklamací, blokace ztracených a odcizených průkazů). Podrobné informace jsou zde: https://kas.ujep.cz/kontakty-a-provozni-doba/.

  • Mohou rodiče nebo jiné osoby obdržet informace o mém studiu?

Nelze, z důvodu GDPR. 

  • Kam mám nahlásit změnu osobních údajů?

Na studijní oddělení fakulty. 

  • Jaké předměty lze uznat? 

To nelze stanovit obecně, jelikož každý předmět se posuzuje individuálně. Uznávání předmětů na FSE upravuje směrnice děkana č. 2/2022, ve které jsou stanoveny podrobnosti.

  • Jak probíhá uznávání předmětů? 

Žádost o uznání předmětu se podává na standardizovaném formuláři, který je dostupný na webu fakulty. Žádost se vždy podává na sekretariát katedry, která výuku daného předmětu zajišťuje (pozná se dle zkratky v kódu předmětu).

  • Lze změnit formu studia?

Přestup z jedné formy studia na druhou není možný, jelikož aktuálně platná legislativa toto neumožňuje. Ovšem studenti FSE, kteří potřebují z různých důvodů formu studia změnit, mají možnost absolvovat ,,zjednodušené” přijímací řízení, pokud splňují podmínky pro postup do dalšího ročníku (tzn. dostatečný počet kreditů, nemají podruhé neabsolvovaný předmět atd.). Podrobnosti jsou stanoveny směrnicí děkana č. 1/2022. 

  • Lze přestoupit mezi studijními programy?

Přestup mezi studijními programy není možný. Vždy je nutné se do preferovaného studijního programu přihlásit, absolvovat příslušné přijímací řízení a případně si požádat o uznání předmětů, pokud se ve studijních plánech shodují.

  • Chtěl/a bych v rámci studia vycestovat, kde se dozvím víc?

Informace o programu Erasmus+ jsou dostupné zde: https://www.fse.ujep.cz/cs/erasmus/. S dotazy je možné se obrátit na Mgr. Dvořákovou. kontakt zde: https://www.fse.ujep.cz/cs/na-koho-se-obratit/.

Kreditní systém 

  • Co jsou to kredity a o čem vypovídá jeden kredit?

Kredity vychází z mezinárodně srovnatelného kreditního systému ECTS. Jeden kredit představuje studijní zátěž zhruba v rozsahu 25 až 30 hodin, tzn. čím více má daný předmět kretů, tak tím náročnější bude jeho absolvování.

  • Kolik kreditů je třeba získat pro postup studiem?

Kredity vychází z mezinárodně srovnatelného kreditního systému ECTS. Jeden kredit představuje studijní zátěž zhruba v rozsahu 25 až 30 hodin, tzn. čím více má daný předmět kretů, tak tím náročnější bude jeho absolvování.

  • Kolik kreditů je třeba získat pro úspěšné ukončení studia?

V rámci bakalářského studia 180 kreditů, v rámci navazujícího magisterského studia 120 kreditů. Studijní plán vždy stanovuje za jaké typy předmětů (povinné, povinně volitelné a volitelné) jaký počet kreditů je třeba získat. 

Zápočtové a zkouškové termíny

  • Kolik pokusů mám na zápočet?

Pokud byl pro udělení zápočtu stanoven požadavek na úspěšné absolvování písemného testu, ústního nebo praktického přezkoušení, tak má studující nárok na 3 pokusy, a to v rámci vypsaných termínů. Pokud se zápočet uděluje za splnění jiných studijních povinností, tzn. za splnění předem stanovených požadavků, tak o počtu termínů a pokusech rozhoduje vyučující.

  • Kolik pokusů mám na zkoušku?

Studující má při každém zápisu předmětu u zkoušky nárok na 3 pokusy, a to v rámci vypsaných termínů. 

  • Mám problém se zapsáním se na termín, na koho se mám obrátit?

Kontaktujte přímo daného vyučujícího.

  • Je možné si v rámci zápočtu nebo zkoušky požádat o tzv. děkanský termín?

Ne. Studijní a zkušební řád UJEP děkanský termín, tedy mimořádný opravný, nepřipouští.

Doba studia, poplatky, přerušení a ukončení

  • Jak dlouho lze studovat?

Studium má vždy stanovenou maximální dobu studia, u bakalářského studia je to 5 let a u navazujícího magisterského studia jsou to 4 roky.

  • Jak dlouho je studium bezplatné?

Bezplatná doba studia = standardní doba + 1 rok, tzn. bakalářské studium je možné bezplatně studovat 4 roky a navazující magisterské studium 3 roky. Ovšem pozor, z bezplatné doby studia se odečítají všechna předchozí neúspěšná studia. 

  • Jaká je výše poplatku za delší studium?

Poplatek je stanoven na 15 000 Kč za každých započatých 6 měsíců studia.

  • Kdy a kam se podává odvolání proti vyměření poplatku za delší studium?

Odvolání proti rozhodnutí o vyměření poplatku spojeného se studiem se podává písemně do 30 dnů od doručení rozhodnutí a to děkanovi, který rozhodnutí vydal, prostřednictvím studijního oddělení fakulty. Pro odvolání se používá stanovený formulář.

  • Je možné poplatek za delší studium uhradit fakturou?

Ano. Po přihlášení do portálu IS STAG mohou studenti v sekci Moje studium – Moje údaje vyplnit fakturační údaje – právnická osoba. Zde je možno uvést fakturační údaje na firmy, která bude hradit závazky vůči škole. Při vygenerování pohledávky vůči studentovi, bude na studentovu e-mailovou adresu zaslána faktura pro tuto firmu. Pokud student hradí závazky jako fyzická osoba, nic nevyplňuje. Změna údajů nemá vliv na již vygenerované pohledávky, projeví se až od těch příštích.

  • Budu za studium platit při dovršení věku 26 let?

Věk studujícího není hlavním parametrem pro vyměření poplatku za studium. Poplatková povinnost se řídí tím, co je uvedeno v předchozích dvou otázkách. 

  • Do kdy jsem studentem?

Studentem přestanete být v den úspěšného absolvování poslední části státní závěrečné zkoušky, ukončením studia pro nesplnění podmínek pro pokračování ve studiu, písemným oznámením fakultě o zanechání studia, případně  vyloučením ze studia a při přerušení studia.

  • Do kdy mám status studenta?

Za studujícího, resp. absolventa, v případě řádného ukončení vysoké školy ještě následující celý měsíc po tom, ve kterém absolvoval státnice, platí zdravotní pojištění stát. Nicméně doporučujeme se pro jistotu vždy s dotazem informovat u své zdravotní pojišťovny.

  • Lze studium přerušit? Na jak dlouho je to možné?

Přerušení studia je možné, a to maximálně dvakrát za studium, přičemž v součtu přerušení studia nemůže být delší než 3 roky. Jiné podmínky platí pro studující, u kterých dojde k přerušení studia v důsledku péče o dítě.

  • Kde je možné na fakultě v hotovosti uhradit poplatky?

Pokladna pro účely úhrad za nadstandardní úkony spojené se studiem (např. potvrzení sylabu, vložení předmětu apod.) se nachází v budově na Moskevské, a to ve 2. patře v místnosti MO-207, p. Tereza Svobodová. K provedení hotovostní platby je třeba předložit orazítkovaný pokyn k plnění příjmu ze studijního oddělení nebo ze sekretariátu katedry.

Rodičovství a studium

  • Jsem rodič, bude to při studiu zohledněno?

Od roku 2013 je zákonem o VŠ zavedena ,,uznaná doba rodičovství” (UDR), která je stanovena na dobu ode dne narození dítěte (případně až 8 týdnů před porodem) do jeho 3. narozenin. Využít jí není povinné. Pokud je na rodičovské dovolené student – otec dítěte, vztahují se na něj výhody UDR také.

  • Co je uznaná doba rodičovství?

Doba studia, po kterou student/ka čerpala rodičovskou dovolenou, tedy po dobu UDR, se nepočítá do celkové doby studia pro účely stanovení poplatku za prodlouženou dobu studia. V praxi to znamená, že pokud si o tuto dobu prodloužíte studium, nebudete za to nijak postižení při vyměřování poplatku. Z důvodu evidence uznané doby rodičovství v systému STAG doložíte na studijní oddělení úředně ověřenou kopii rodného listu dítěte.

Rozvrh

  • Na koho se lze obrátit v případě potřeby navýšit kapacitu předmětu?

Pokud se jedná o povinný nebo povinně volitelný předmět, kde je vyčerpána kapacita všech alternativ, tak je třeba kontaktovat fakultní rozvrhářku Mgr. Sobotovou. Pokud se jedná o volitelný předmět, tak je třeba kontaktovat s žádostí o navýšení kapacity vyučujícího daného předmětu, přičemž v případě jeho kladného stanoviska následně kontaktovat fakultní rozvrhářku.

  • Co mám dělat, pokud mi ve STAGu nejde zapsat předmět, který má rozvrh?

Pokud se jedná o povinný nebo povinně volitelný předmět, kde je vyčerpána kapacita všech alternativ, tak je třeba kontaktovat fakultní rozvrhářku Mgr. Sobotovou. Pokud se jedná o volitelný předmět, tak je třeba kontaktovat s žádostí o navýšení kapacity vyučujícího daného předmětu, přičemž v případě jeho kladného stanoviska následně kontaktovat fakultní rozvrhářku. 

  • Co mám dělat, pokud mi ve STAGu nejde v rámci elektronického zápisu zapsat předmět, který nemá v aktuální semestru rozvrh?

Kontaktujte fakultní rozvrhářku Mgr. Sobotovou.

  • Do kdy je možné si ve STAGu zapisovat předměty?

Samostatně má možnost studující si předměty zapisovat do konce 1. týdne výuky daného semestru.

  • Je možné si zapsat nebo odepsat předmět i po ukončení elektronického zápisu?

Ano, ale pouze ve 2. týdnu výuky. Změny je možné provádět pouze prostřednictvím žádosti podané na studijní oddělení fakulty, přičemž v případě schválení žádosti podléhá zápis každého předmětu zpoplatnění dle příkazu rektora č. 3/2021 Sazebník úhrad za mimořádné a nadstandardní úkony spojené se studiem.

Výuka

  • Jak probíhá výuka v kombinované formě studia?

Výuka v semestru probíhá v blocích, zpravidla jednou za měsíc, a to čtvrtek v podvečer a následně pátek a sobota celý den. Každý semestr je zakončený zkouškovým obdobím.

  • Je povinná docházka na výuku?

U prezenčního studia docházka není povinná na přednášky, ale u cvičení ano, přičemž o rozsahu docházky rozhoduje vyučující. U kombinovaného studia docházka zpravidla povinná není, může být  v určitém rozsahu vyučujícím stanovena, ale zpravidla se tomu neděje.

  • Co dělat když v průběhu semestru onemocním, komu se omluvit?

Je třeba individuálně komunikovat s jednotlivými vyučujícími, u kterých mám aktuálně zapsaný předmět. 

  • Mohu zkoušku ze zapsaného předmětu absolvovat v jiném semestru?

Zkoušku u předmětu ze zimního semestru je možné absolvovat i v letním semestru, avšak vyučující nemá povinnost termíny v letním semestru vypsat. Absolvovat zkoušku u předmětu z letního semestru v zimním semestru není možné, jelikož zkouška musí být vždy absolvována v daném akademickém roce. 

  • Mám problém s učením, případně nějaký osobní problém, na koho se mohu obrátit?

V tomto případě je možné obrátit se na Poradenské centrum UJEP, více informací zde: https://www.ujep.cz/cs/poradenske-centrum-ujep

  • Mám problém s výukou, na koho se mohu obrátit?

Pokud se jedná o nějaký předmět, tak je nejlepší problém včas komunikovat s vyučujícím daného předmětu. Pokud se jedná o problémy s výukou obecně, tak je vhodné situaci konzultovat se studijním oddělením, případně s proděkanem pro studium. Pro odbornou pomoc je možné se obrátit na Poradenské centrum UJEP, více informací zde: https://www.ujep.cz/cs/poradenske-centrum-ujep

  • Mám problém s vyučujícím, na koho se mohu obrátit?

V této situaci je vhodné obrátit se na nadřízeného daného vyučujícího, kterým je vedoucí katedry. Případně na někoho z vedení fakulty, nejvhodnější osobou je v tomto ohledu proděkan pro studium. 

  • Co mám dělat, když potřebuji individuální studijní plán?

Podat si žádost skrze studijní oddělení fakulty. Ovšem na individuální studijní plán má nárok pouze sportovní reprezentant ČR ve sportovním odvětví, vydané sportovní organizací zastupující toto sportovní odvětví v České republice. 

Stipendia

  • Poskytuje fakulta studentům stipendia?

Ano, existuje celkem 5 typů stipendií. Podrobnější informace jsou dostupné zde: https://www.fse.ujep.cz/cs/poplatky-a-stipendia/

  • Jaké jsou podmínky pro přiznání prospěchového stipendia?

Podrobnější informace k prospěchovému stipendiu jsou dostupné zde: https://www.fse.ujep.cz/cs/poplatky-a-stipendia/

  • Kde se nachází pokladna pro vyzvednutí stipendia v hotovosti?

Na rektorátu v kanceláři MFC-0111, Mgr. Eva Tichá. K hotovostní výplatě stipendia dojde pouze v případě, že studující nemá uvedeno číslo účtu ve STAGu. Doporučuje se číslo účtu do STAGu zadat na počátku studia. 

Komunikace s vyučujícími a zaměstnanci fakulty

  • Kde získám kontakt na vyučujícího?

Kontakt lze nalézt na webu fakulty. Každý vyučující je členem určité katedry, přičemž každý vyučující má na webu svůj osobní profil. Základní kontakty jsou rovněž uvedeny v systému STAG. 

  • Mohu se na konzultační hodiny dotavit bez předchozí domluvy?

Je to individuální. U některých vyučujících je možné se dostavit bez předchozí domluvy, u některých je třeba předchozí domluva. Před konzultací je vhodné navštívit profil daného vyučující na webu fakulty, kde zpravidla jsou informace k organizaci jeho konzultačních hodin.

  • Musím používat studentský e-mail?

Ano, jelikož zaměstnanci fakulty tak mají jistotu, že komunikují opravdu se studujícím na UJEP. Zaměstnanec fakulty může vyžadovat komunikaci skrze studentský e-mail.

Kvalifikační práce

  • Na koho se obrátit ohledně vedení závěrečné práce?

Studující dle svých preferencí sám individuálně oslovuje potenciálního vedoucího. Témata pro daný akademický rok se zveřejňují vždy 1. 12., a to na webu oborových kateder.

  • Na koho se obrátit ohledně administrativy spojené se závěrečnou prací?

Administrativu, tj. zadání práce, odevzdání práce atd., zajišťuje vždy sekretariát příslušné oborové katedry, tzn. KEMA, KRRS nebo KSP.

Budovy fakulty

  • Nevyznám se v budovách fakulty, můžete mi poradit? 

Ano, máme k dispozici virtuální prohlídku obou našich budov, kterou si  můžete v klidu předem projít. Prohlídka budovy na Moskevské je zde:  https://my.matterport.com/show/?m=jTFkvVBqAFQ&hl=1 a budovy v kampusu UJEP zde: https://my.matterport.com/show/?m=VxYhhfrKj59.

  • Kde najdu katedry?

V budově v kampusu UJEP se nachází Katedra sociální práce. Zbylé katedry sídlí v budově Moskevské. 

  • Jak je otevřena budova fakulty? 

Provozní doba budova na Moskevské je ve všední dny standardně od 6:00 hod. do 21:00 hod. V období prázdnin bývá provozní doba kratší. 

  • Jsem ZTP, jaký je přístup do budovy?

Budovy fakulty jsou bezbariérové, více informací je zde: https://bezbarier.ujep.cz/

  • Je v budově možnost občerstvení?

V budovách fakulty jsou automaty na studené a teplé nápoje. V budově na Moskevské se v -1. patře nachází i automat s drobným občerstvením (bagety, sušenky atd.).

  • Kde zaparkuji svůj vůz?

V přilehlých ulicích, bohužel často se jedná o placené parkování. Omezený počet parkovacích míst je v určitých dnech k dispozici v kampusu UJEP.

Systém STAG + informační a komunikační technologie

  • Má UJEP aplikaci? 

Ano, jmenuje se ,,UJEPapp”.

  • Má STAG aplikaci? 

Se STAGem komunikuje univerzitní aplikace ,,UJEPapp”, případně pak je ještě k dispozici ještě bezplatná aplikace ,,Univerzita – klient IS STAG”.

  • Jak je možné si na UJEP zařídit WI-FI?

Studentům na UJEP je k dispozici síť Eduroam. Bližší informace jsou zde: http://eduroam.ujep.cz/doku.php?id=cs:start

  • Poskytuje fakulta studentům bezplatnou licenci pro Microsoft Office?

Bohužel ne. 

  • V jakém rozhraní je možné používat studentský e-mail?

Studentský e-mail je standardně dostupný na: https://students.ujep.cz/. Je možné i jeho propojení s aplikací GMAIL přes protokol IMAP, návod je k dispozici na: https://ci.ujep.cz/index.php/Nastaven%C3%AD_aplikace_Gmail_pro_protokol_IMAP